Co to jest CTR?

Każdemu, kto prowadzi działalność w Internecie, zależy na osiągnięciu zysku. Osoba oferująca np. kursy pisarskie nie będzie zadowolona, jeśli użytkownicy jedynie odwiedzą jej stronę, ale nie podejmują żadnej akcji. O jaką akcję chodzi? Oczywiście o kliknięcie, które przekieruje internautę do zakładki umożliwiającej zapisanie się na kurs. W branży marketingowej kliknięcia są określone specjalnym współczynnikiem zwanym Click Through Rate (CTR). W artykule wyjaśniamy, czym jest CTR i dlaczego jego wysokość odgrywa istotną rolę w e-biznesie.

Jakie czynniki wpływają na wskaźnik CTR?

Istnieje wiele czynników, które mogą zwiększyć CTR, ale najważniejszym z nich jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania, a także w reklamie płatnej. Wynika to z faktu, że użytkownicy chcą jak najszybciej znaleźć interesującą ich stronę. Nic zatem dziwnego, że pierwsze miejsce na liście wyświetlanej przez Google'a daje wynik CTR na poziomie ok. 30-50%.

To jednak nie wszystko. Aby zwiększyć klikalność, warto wziąć pod uwagę również:

co wpływa na wskaźnik CTR

Dokładna analiza powyższych czynników pozwoli wprowadzać na bieżąco modyfikacje w kampanii reklamowej. Czasami wystarczy zmienić treść przycisku CTA, by zanotować wyższe zaangażowanie odbiorców, a co za tym idzie, również konwersję. Jeśli jednak zauważamy wysoki CTR i niską konwersję, może to oznaczać konieczność ponownego przemyślenia całej strategii i sprawdzenia, gdzie mógł pojawić się błąd.

CTR - definicja

CTR to wskaźnik mierzący liczbę kliknięć w reklamę. Jest to relacja liczby wyświetleń do liczby kliknięć. CTR dla danej kampanii reklamowej obliczamy, dzieląc liczbę kliknięć przez łączną liczbę wyświetleń. Uzyskany wynik mnożymy przez 100 i otrzymujemy wartość procentową.

Im wyższy współczynnik Click Through Rate, tym skuteczniejsza kampania reklamowa. CTR dostarcza ważnych informacji marketerom i twórcom treści. Pomaga im zrozumieć, jak ich content wypada na tle innych witryn pod względem ruchu i zaangażowania.

CTR definicja
wysokość CTR

Wysokość CTR - co warto o niej wiedzieć?

Współczynnik CTR dotyczy zaangażowania użytkowników obserwowanego m.in.:

  • w ruchu organicznym pochodzącym z wyszukiwarki,
  • w wyniku oddziaływania reklam Google Ads,
  • jako skutek kampanii mailingowej.

Sprawdź nasze Pomoc SEO - znajdziesz tam tips & tricks polepszające pozycje w wyszukiwarce jak również informacje z marketingu internetowego

Trzeba zwrócić uwagę, że analiza CTR powinna być połączona z interpretacją danych pochodzących z innych wskaźników, takich jak np. ROI (Return On Investment - zwrot z inwestycji) czy OR (Open Rate - wskaźnik otwarć wiadomości).

Inną kwestią wartą odnotowania jest fakt, że wysokość współczynnika klikalności może się różnić w zależności od wybranego kanału komunikacji marki z potencjalnymi klientami. Przykładowo CTR o wysokości kilku procent to całkiem niezły wynik w e-mail marketingu, a dość słaby w wynikach organicznych.

Trzeba też pamiętać, że za wysokim CTR powinna iść konwersja - kupienie produktu, zapisanie się do newslettera, zamówienie usługi itp.