Przekierowania w SEO

Prowadzenie firmy nierzadko wiąże się z dynamicznymi zmianami, związanymi chociażby z rozszerzeniem oferty, przejściem do innej branży czy wprowadzeniem nowych usług. Wszelkie tego typu modyfikacje pociągają za sobą zmianę sytuacji danego przedsiębiorstwa w Internecie. Może się np. okazać, że trzeba zmienić adres strony internetowej. Co zrobić, aby w tej sytuacji nie utracić wysokich notowań fraz kluczowych? Rozwiązaniem są przekierowania w SEO. Dowiedz się, czym jest przekierowanie w SEO, jakie są rodzaje przekierowań i w jakich sytuacjach je wykorzystać.

Kiedy należy zastosować przekierowania w SEO?

Umiejętnie wykorzystane przekierowania w SEO wspierają prawidłowe pozycjonowanie strony. Poniżej podajemy przykłady sytuacji, w których warto sięgnąć po to narzędzie.

  • Nowy adres strony.
  • Przejście z subdomeny www do subdomeny bez www lub odwrotnie.
  • Wprowadzenie certyfikatu SSL.
  • Zmiana adresów URL poszczególnych podstron.
  • Nowy system zarządzania treścią (CMS).
  • Wystąpienie błędu 404.

Dlaczego powyższe sytuacje wymagają przekierowań SEO? Wyjaśnimy tę kwestię na wybranych przykładach. Zmiana domeny wydaje się najbardziej oczywistym powodem - trzeba bowiem pokierować użytkownikami, by trafili pod nowy adres. Taki "drogowskaz" trzeba również zapewnić robotom Google'a.

Nie dla każdego jednak będzie jasne, czym różni się strona www.example.pl od example.pl. Dla internautów te dwa adresy są właściwie takie same. Jednak wyszukiwarka będzie je traktowała jako dwie osobne witryny, które mają te same treści. Tym samym Google doszuka się tu duplikacji contentu i w ramach kary obniży pozycję strony. Przekierowania SEO pozwolą uniknąć takiego scenariusza, ponieważ wskażą robotom indeksującym docelowy adres, na którym mają się skupić.

Przekierowania w SEO to niezwykle przydatne narzędzie, które pomoże wrócić stronie internetowej na wysokie pozycje w wyszukiwarce lub utrzymać witrynę na tej samej pozycji jak dotychczas. Dzięki temu wysiłek włożony w promowanie firmy w Internecie nie pójdzie na marne.

Czym jest przekierowanie i jakie są jego rodzaje?

Przekierowanie to mechanizm, który automatycznie przenosi użytkownika na inną stronę docelową, gdy szuka określonego słowa kluczowego. Przekierowania są ważną częścią SEO, ponieważ informują one o zmianach nie tylko użytkownika, lecz także Google'a. Mogą być one wykorzystywane z różnych powodów, takich jak zmiana adresu URL strony czy przejście do nowej domeny. Dwa najpopularniejsze typy przekierowań to przekierowania 301 i 302.

Przekierowanie 301

Przekierowanie 301 jest najczęściej występującym rodzajem przekierowania wykorzystywanym w procesie pozycjonowania stron. Służy ono do trwałego przekierowania danej witryny na nowy adres URL. Przekierowanie 301 to komunikat dla robotów indeksujących, który każe im przestać indeksować starą stronę i rozpocząć indeksowanie nowej. Co więcej, tego typu przekierowania używa się, gdy chcemy przenieść moc linków ze starej strony na nową.

przekierowanie 301
przekierowanie 302

Przekierowanie 302

Przekierowanie 302 to tymczasowe przekierowanie, które jest używane w przypadku przeprojektowania strony internetowej lub chwilowego braku produktu w sklepie internetowym. Zwykle służy do przekierowywania użytkowników pod właściwy adres URL, dopóki nowa witryna nie zostanie uruchomiona. W przypadku przekierowania 302 wyszukiwarka przechowuje informacje zarówno o nowym, jak i starym adresie. Po zakończeniu prac serwisowych lub aktualizacji oferty przekierowanie 302 należy wyłączyć.